5 tipp, hogyan uralkodjunk az érzéseinken munka közben

Az Érzelmi Intelligencia (EI) olyan képességek összessége, aminek a segítségével érzékeljük és felismerjük más emberek érzéseit, miközben tudatában vagyunk és kontroll alatt tartjuk a saját érzelmeinket. Egyszerűbben fogalmazva olyan képesség, amivel a saját érzelmeinket felismerjük és ezt használva alakítjuk a viselkedésünket és a kapcsolatainkat.

Többféleképpen fejleszthetjük érzelmeink kordában tartását, legfőképpen munka közben.

 

  1. Légy tudatos a környezeted kialakításában!

Ha tudod, hogy egy bizonyos szituáció stresszhez és érzelmi kitörésekhez vezet, próbáld meg elkerülni! Az érzelmeink igencsak nagy befolyással bírnak a gondolkodásunkra, tehát ha sikerre vágyunk, támogató közeget alakítsunk ki magunk körül.

  1. Optimalizáljuk és alakítsuk az érzelmi állapotunkat a soron következő feladathoz, így biztosak lehetünk abban, hogy megfelelő érzelmek uralnak bennünket.

Minél pozitívabbak vagyunk, annál nagyobb a kreativitásunk is. Kreatív feladat vár vár? Irányítsd úgy az érzelmeidet, hogy csak a pozítív kerüljön előtérbe! Arra is figyeljünk azonban, hogy ha az irányvonalak követéséről van szó, akkor fogjuk vissza ezt a hozzáállást, ugyanis a túl sok izgalom és kreativitás eltéríthet minket. Az is előfordulhat, hogy amikor nehéz kihívásokkal állunk szemben, akkor semleges érzelmi állapotra kell törekednünk.

  1. Kerüljük az érzelmek visszafojtását!

Az érzelmek elfojtása hosszú távon kiégéshez vezethet, ami negatívan befolyásolja a karrierünket is. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden egyes nap, minden egyes apróság miatt fakadjunk ki, inkább azt, hogy tudjunk valakivel beszélni, akiben megbízunk. Forduljunk a közeli barátainkhoz, kollégáinkhoz, vagy akár a HR-eshez és beszéljük ki magunkból a negatív érzéseket.

  1. Újraértékelés, hogy derűlátóbban szemléljük az éppen zajló eseményeket!

Az újraértékelés során lehetőségünk van megváltoztani a korábban adott érzelmi választ. Például ha olyan emberrel kell együtt dolgoznunk, akivel nehezen tudunk, akkor ahelyett hogy elkeserednénk, találjuk meg, hogy mit nyerhetünk a szituációból! Az is előnyünkre válik, ha azt mondjuk magunknak: “Teljesen természetes, ha idegesnek vagy túlterheltnek érzed magad – ez egy normális reakció.” Vagy, egy szintén nem egyszerű megoldás, a problémákat tekinthetjük kihívásoknak, amiket le tudunk győzni.

  1. Válaszolj, ne reagálj!

Amikor az érzelmeink diktálnak, a reagáló és érzelmeket generáló része az agyunknak átveheti az irányítást azon rész felett, ami a tiszta gondolkodásért és higgadt döntéshozatalért felelős. Ahhoz hogy tudatában legyünk annak, mikor is történik mindez, figyeljük meg a túlfűtött érzelmi állapot fiziológiai jeleit. Ha a pulzusszám megnövekedett, lobbanékonynak érezzük magunkat és az „üss vagy fuss” reakció lép fel, akkor érdemes addig várni azzal a válasszal a kolléga emailjére, amíg olyan hangnemben tudunk válaszolni, amit másnap sem bánunk meg. Néhány mély lélegzetvétel és egy kis séta sokat segíthet abban, hogy lehiggadjunk.

Az Érzelmi Intelligencia többé már nem egy „érzelmes-érzékeny” készség. Egy erős EQ jó néhány munkakör esetében legalább (ha nem jobban!) olyan fontos, mint az IQ. Meghatározó szerepe lehet abban, hogy nagyjából azonos IQ-jú és szakmai tudású emberek közül miért adott emberek haladnak felfelé a ranglétrán.

Ha sikeres és stabil karrierre vágyunk, akkor semmiképp ne hagyjuk figyelmen kívül az érzelmeink erejét!

 

Szólj hozzá!